UN PAÍS DE LLIBRE

Per Raúl Gálvez

Atenció pregunta. A banda de Ferran Torrent, quins altres escriptors valencians actuals que publiquen la seua obra en la nostra llengua coneixeu? Si en sabeu un grapat de noms, no cal que continueu llegint les següents línies. Podeu anar directament a l’últim paràgraf. Si pel contrari podeu contestar la pregunta amb els dits d’una mà o directament necessiteu tirar de google vos convide a continuar llegint. 

Doncs estava jo a mà casa gratant-me les meues parts, marcant amb una ics al calendari els dies que em faltaven per esgotar la prestació, quan em va tocar per telèfon un amic de tota la vida. -Tinc una productora de televisió -Ho sé, li vaig contestar- Vull fer un programa de literatura en valencià, i vull que sigues el guionista. Et contracte -. Dia redó. Immediatament vaig rentar-me les mans i vam encetar la faena.

El primer que em va sorprendre positivament va ser la quantitat d’actors involucrats al projecte; L’Associació d’editors del País Valencià, el Gremi de Llibres de València, l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i Barret films (la productora del meu amic). També em va sorprende que Canal 9 no apareguera en les converses com la televisió on lògicament s’hauria d’emetre el programa, encara que sense anomenar-la tots la tenien present com la finestra ideal.

La idea és revertir la invisibilitat dels escriptors valencians. Jo mateix, que em considere un bon lector, quan vaig a una llibreria passe sense aturar-me massa per la secció de literatura en català. Només comprove que continuen editant-se ‘Les rondalles’ d’Enric Valor i ja en tinc prou.

La promoció de la lectura en valencià passa per conèixer els nostres autors. Molts ens comprem un llibre de Paul Auster, només perquè és de Paul Auster. No necessitem saber res més i em sembla bé, la marca Paul Auster és garantia de qualitat (per a mi). Ací també n’hi ha molt de talent, però molts pocs han llegit a Esperança Camps o al Xavi Aliaga, per citar dos autors. Assumint este axioma vam preparar la bíblia. El que teníem clar és que volíem allunyar-nos del típic programa cultural de dos ninotets parlant en una taula. Finalment hem apostat per entrar amb la càmera dins les cases del nostres literats. Furgar la seua biblioteca, tafanejar els seus llibres, conèixer de prop les seues manies i rutines de treball. No cal dir, clar que això és molt més barat que llogar un plató de televisió.

Bé, el resultat es diu ‘Un país de llibre’. (Este paràgraf és totalment publicitari) De moment s’emetrà en moltes televisions locals i també estarà allotjat en la web www.unpaisdellibre.com .

Benvinguts al nostre país.

#unpaísdellibre

2 pensamientos en “UN PAÍS DE LLIBRE

  1. L’enhorabona, company, he vist el primer programa d’Un País de Llibre i m’ha encantat. Conèixer de més prop els nostres escriptors, saber l’opinió dels lectors, augmentar la llista de llibres pendents… Guau! És fantàstic. Seré una espectadora fixa🙂
    És època de crisis en molts aspectes, però de ganes i talent, no.
    Una abraçada i l’enhorabona.

  2. Pingback: Un país de llibre : 400 colps

Responder

